Saturday, September 1, 2012

5 perkara untuk istiqomah..

Assalamualaikum WBT. hari ni cik una nak citer pasal 5 perkara untuk istiqomah.. istiqomah ape ye cik una? cik una ada baca prof cakap..

meh cik una explantasikan...chewah..
oke2..

pertama, solat malam.. macam mane nak istiqomah untuk solat malam? erm.. kene minta kat Allah.. setiap hari time lepas solat, minta dan doa kat Allah istiqomahkan aku untuk bangun malam setiap malam.. tanpa rasa jemu.. buat solat hajat.. bagi yang kaum wanita, sure sebulan datang period.. macam cik una, memang culas nak bangun pagi kalau xboleh solat.. bak kate prof kamil.. jangan besarkan tidur.. tertampar pipi ni kejap.. sebab apa? sebab cik una ni suka tidur.. ulang 3x.. JANGAN BESARKAN TIDUR...JANGAN BESARKAN TIDUR... JANGAN BESARKAN TIDUR...!!

lelaki pula..mereka ni suke tengok bola malam2..apa salahnya, da bangun tu, buat solat sunat sebelum tgk bola, atau time bola tu rest half time atau selepas tgk bola.. itu kire istiqomah juga bangun malam..tp ingat.. SEMUA NI KITA BUAT SEMATA-MATA KERANA ALLAH...
nak nangis, nangis la..jangan berlagak atau sombong dengan Allah.. (ingatan untuk ku..)..bangun malam adalah kekuatan dan kejayaan bagi orang islam.. bangun cik una..bangun!!

Allah...Allah...Allah...

kedua, solat jemaah...erm.. macam mane aku nak istiqomah dalam menunaikan solat jemaah.. maghrib..aku rasa aku boleh solat dengan Abah.. tp aku seperti malu..kenapa malu.. sebab aku jarang berjemaah dengan Abah...mcm mana ni.. orang kata, kalau nak beribadat jangan malu. Ya Allah..kuatkan hatiku ni untuk solat jemaah dengan ABAH...

Allah...Allah...Allah...

ketiga.. membaca Al-quran..alhamdulillah...benda ni aku da terapkan sejak aku belajar di uitm lagi..pagi atau maghrib aku baca al-quran dulu..(pernah ketika dahulu, diperlekehkan oleh sahabatku mengenai aku membaca Al-Quran..masyallah.. masih aku egat kembali apa yang jadi dahulu..) sekarang, setiap pagi dan maghrib cik una membaca al-quran.. cuma...baca sahaja..pemahaman, tajwid, pengisian..tiada.. aku tiada guru untuk membaca dengan betul..bile? dimana? siapa? erm..persoalan aku.. aku cube berdoa..semoga aku dipertemukan seorang guru untuk aku belajar tajwid, pengisian dan pemahaman dan membaca jawi..

Allah...Allah...Allah...

keempat, puasa sunat..puasa bukan sahaja untuk bulan ramadhan.. kita sebenarnya digalakkan berpuasa sunat isnin dan khamis atau pun puasa Nabi Daud (puasa selang seli..macam tu la aku tahu.. jika ada orang tahu, boleh bgtau aku lebih lanjut..)..macam mana nak istiqomah?? NIAT!! niat apa? niat kerana ALLAH!! Allah akan membantu kita untuk gerak kita bersolat malam dan bersahur..percaya la..niat sahaja, Allah akan bantu.. Ya Allah, istiqomah ku dengan berpuasa Isnin dan Khamis...

Allah...Allah...Allah...

kelima, rajin berdoa kepada Allah..berzikir.. selalu aku amalkan selawat time aku masak nasi.. setiap kali aku membersih..aku akan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW.. dan setiapkali ambil wuduk pun aku berselawat ke atas nabi..setiap kali basuh muka, basuh tangan, basuh kepala, basuh telinga dan basuh kaki 3x, akan aku baca selawat ke atasNya.. kiranya, 3x5- 15kali akan aku berselawat.. cuba tanya aku, bila lagi nak berselawat setiap hari?? bila? ada korang buat sekarang? marilah kita pratik bersama2..

Allah...Allah...Allah...

banyaknya nak kene perbaiki.. hati ni sentiasa dipenuhi dengan nafsu dan sifat mazmumah.. ampunkanlah dosaku Ya Allah..

p/s: nak biasakan tulis cik una..tp xboleh.. aku juga jadi bahasaku.. kene istiqomah ni..uhuhu

2 comments:

  1. cik una ni tinggal di mana..ada baca entry lepas ada beli photo studio di mahkota cheras. Tinggal di mahkota cheras ke?

    - siti,mahkota cheras
    http://hannahbridal.com.my

    p/s : sy jumpe blog ini masa tgh search pasal amp doc azizan.

    ReplyDelete