Monday, August 13, 2012

Rujukan DIY garden

Assalamualaikum dan selamat pagi. Hari ni Ramadhan ke 24 telah masuknya malam LailatulQadar. Selalu dalam solat baca surah yang ada ye Laituqadar - Surah Al - Qadr. (Pendek surahnya, insyallah senang nak ingat..)

Ini tafsir Surah Al-Qadr.

Tafsir Surah al Qadar.
1.Innaa anzalnahu fii lailatil qadr.
2.Wa maa adrooka maa lailatul qadr
3.Lailatul qadri khairummin alfi syahr.
4.tanazzalul malaa’ikatu warruuhu fiihaa bi iznirabbihim minkulli amr
5.saaalamun hiya hatta mathla’il fajr.

Maksudnya:
1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).

Sungguh istimewa 10 makam terakhir, kita kene pecut cari pahala yang disediakan oleh Allah. Jangan alpa dan leka dan khilaf dengan Raya yang hanya sehari. bukan xboleh sambut raya, boleh tp kita hendaklah jaga kelakuan dan istiqomah apa yang telah kita buat masa bulan ramadhan ni..

Niat dihati, "Ya Allah, istiqomah kan hati ni untuk beribadat kepada Mu seperti mana setiap malam bulan ramadhan... Permudahkanku untuk bangun malam hari untuk beribadah dan permudahkan ku, untuk membaca Al-quran setiap hari.." Amin.. - Aku yakin, Allah memang dengar setiap doa umatNya. Allah lah sebaik2 perancangan untuk diri kita. Mudah mudahan, tetapkan hati, dan sentiasa mendapat keredhaan, rahmat dan hidayah kepada Allah SWT.

Okey, berbalik kepada DIY Garden.. Aku ada beli mini photo studio. dan aku SEACRH kat google pasal DIY. yang paling aku berminat adalah DIY Garden.. Aku suka dengan decoration dengan bunga, daun dan tumbuh-tumbuhan yang lain.

CANTIKnya....!!!! Kuasa Allah ciptakan design bumi dan setiap makhluknya. Manusia juga tidak mampu membuat sepertimana Allah ciptakan.. Allahu Akbar.. OKEY, cucilah mata korang ye.. cantik x?

Insyallah, jika aku ada masa, aku nak decorate DIY garden aku.. dan aku tangkap gambar jika aku bertanam2 ni.. "Ya Allah, makbulkan doaku, dan permudahkan aku bercucuk tanam dengan hasil ciptaan Mu.. Lembutkan tangan ku.." :))



























P/S :  Aku belajar berdoa ni daripada Prof Kami Ibrahim (bekas prof UITM acc).. Doa pasti Allah dengar.. :))

0 comments:

Post a Comment