Saturday, July 28, 2012

Picture guna Mini Photo Studio.

Assalamualaikum dan selamat berpuasa bagi yang muslim. Hari ini puasa yang ke-8 kita berpuasa.  Sekejap aje sudah puasa ke-8, rasanya semalam baru sehari berpuasa. Itu la perasaan kita apabila melangkaui masa yang kita lalui sepanjang hari. Itu juga tanda-tanda makin dekat dengan hari kiamat. Semoga kita meminta keampuanan kepada Allah apa yang telah lakukan kesalahan, dosa, perkara yang mazmumah dll. 

Diminta kita semua tergolong dengan orang-orang yang soleh dan solehah. serta diberkati oleh Allah SWT.

Okey, berdasarkan topic kita adalah PICTURE GUNA MINI PHOTO STUDIO, aku ada membelinya minggu lepas dengan abah di Mahkota Cheras dengan chinese ni. Nama die, Mini Photo Studio. Dia ada pelbagai size. xs, s, m, l , xl, xll. Yang aku beli size 'S' puye. Tak de pulak gambarnya, nanti aku shoot satu bagi kasi tgk. 

Hasilnya? Boleh tgk kat bawah. hehehe.. Nampak macam profesional x? Aku bukan pandai tangkap gambar. Kalau grafik tu, boleh aku layan. Aku pun guna camera compaq biasa aje. Make sure compaq tu ada setting manual, ada program, aperture, sutterspeed, ISO dan dll yang berkaitan. 

Aku time study kat uitm ada juga belajar camera, yang manual puye, masuk filem dalam camera. skrg mane ada da. zaman aku dulu, berpeluang juga guna filem biasa, filem hitam putih, cuci filem, mix air dengan chemical, sume aku pernah main dan gunakan. Pergh! teringat cerita orang, dulu bilik photo ada cerita kurang enak. no sure betul ke x. tp dengan ada dengan bunyi air dalam bilik tu. dalam bilik tu mmg ada paip dan bilik tu mmg gelap gila. sebab satu lampu kecil, xboleh ada dalam bilik tu. sebab filem mmg sensitive dengan cahaya. nanti filem akan rosak. semuanya manual punya.okey, itu cerita hampir 10 tahun dahulu, tahun 2005 dulu aku p kelas photo kat tingkat 5, uitm shah alam. terima kasih kepada lecture yang mengajar aku serba sedikit pasal photography. (dulu ada ponteng kelas. miss belajar flash. rugi rasanya miss kelas tu..), pengajaran, jangan ponteng kelas. rugi ilmu yang kita xterima tu. :))

nanti, ada time, aku share mini studio aku punya. hayatilah photo ini la ye - ada juga edit guna photoshop. just adjust color level aje. uhuhu..

see....

button badge

button badge

button badge

buttin badge dan scallop

scallop

scallop

business card

sticker

business card

sampul duit raya

kad raya

kad kahwin

kad kahwin

button badge

nak tgk yang lain p fb: moliscardgallery.


p/s : memory uitm kembali lagi..rindu aku menjejak kaki di sana.. rindu sangat2.. :))

2 comments: